Funksjonalitet i Medinsight

Alle nye registre som implementeres i Medinsight har automatisk tilgang til nyttig funksjonalitet drevet frem av brukeres behov gjennom mange år, samt lovmessige krav og føringer fra ledelsen.

For å sikre tilgjengelighet og kvalitet på input av data gir vi deg:

  • Tilgang til å starte Medinsight (på din klient) fra start-menyen
  • Funksjonalitet for registrering av pasienter med validering av fødselsnummer eller registrering av avidentifiserte eller anonymiserte pasienter
  • Kobling mot folkeregisteret eller pasientadministrativt system for innhenting av demografiske data
  • Skjemaer med inputfelter optimalisert for strukturert lagring av data
  • Validering av input
  • Definisjon av obligatoriske felter
  • Definisjon av regler og avhengigheter mellom felter
  • Lagring av skjema med status nyopprettet, under arbeid eller komplett
  • Sletting av data
  • Mulighet for å legge inn hjelpetekster og beskrivelse av variabler
  • Kronologisk visning av pasientens data i en tidslinje for et helhetlig bilde av behandlingsforløpet fra en eller flere datakilder (dersom det er godkjent)

For sikker lagring av sensitive data og tilgangskontroll tilbyr vi:

  • Sentralisert lagring av data i SQL Server med backup i sikker sone hos regionens driftsleverandør
  • Styring av registerets funksjonalitet knyttet mot formaliseringen
  • Tilgangsstyring slik at systemeiere, klinikere og forskere har tilpassede rettigheter i registeret
  • Logging av bruk, endringer og datauttrekk
  • Flerbrukersystem slik at registeret ikke går i ”lås” om flere er inne og jobber med det
  • Funksjonalitet for å skjule sensitive data mens programmet kjører
  • Avidentifisering og kryptering av sensitive data
  • Analyser data og se resultater i rapportmodulen
  • Tilpasset rapportmodul
  • Rapportmodulen i Medinsight gir deg tilgang til alle rådataene i ditt register og muligheten til å bearbeide data og fremvise resultater grafisk. Brukere kan definere egne rapporter og lagre de for senere bruk.

Ved å filtrere og lage krysstabeller av variablene i registeret kan man utforske datamaterialet sitt og gjennom dette finne interessante resultater. Om ønskelig kan utviklere bistå i arbeidet. Data, krysstabeller og grafer kan eksporteres til ulike formater for videre analyse i andre statistikkverktøy eller for presentasjon i årsrapporter og lignende.

Liste over noe av funksjonaliteten i rapportmodulen:

  • Utvalg av variabler fra registeret etter eget ønske
  • Søk og filtrering på alle variabler
  • Validering av data i registeret
  • Kalkulasjoner og bearbeiding av data:
  • Trekke ut år, måned eller kvartal fra dato
  • Beregne differanse mellom datoer og tall
  • Max og min
  • Median og gjennomsnitt
  • Visning av en rad pr pasient
  • Lage egendefinerte intervaller
  • Tilfeldig utvalg av pasienter
  • Sammenstilling av data i krysstabell
  • Grafisk fremstilling av data
  • Overlevelseskurve
  • Aldersfordeling
  • Timeline på valgte registreringstidspunkter for et utvalg av pasienter
  • Datauttrekk til Excel/SPSS ved behov for mer avanserte analyser
  • Mulighet for å koble data på tvers av registre dersom dette er godkjent

Les også: