Prisoversikt
Takket være nye verktøy har prisene for utvikling de tre siste årene gått ned, til tross for økt timepris.
Har du en god kodebok klar i forkant, tar du ned kostnaden betydelig. Det kan du gjøre ved å opprette skjemaene i nettskjema, fylle ut vår spesifiseringsmal eller etablere strukturert kodebok i feks SPSS.
Pris for utvikling av et register er kr. 1.000,-/time (Fra 14.11.2022). Overordnet inndeling av størrelse på register:
Kompleksitet på register | Antall utviklingstimer | Pris per register |
Malbasert (Få skjemaer, lite antall variabler og lite spesialimplementert logikk) | 15-25 | Kr 15.000 - 25.000 |
Lite (1-5 skjemaer, 50-200 variabler noe konvertering, lite ekstra logikk, kun standardrapporter) | 25-125 | Kr 25.000 - 125.000 |
Mellomstort (>5 skjemaer og/eller >200 variabler, mye konvertering, integrasjoner, en god del spesialimplementert logikk og spesielle rapporter/arbeidslister) | 125-200 | Kr 125.000 - 200.000 |
Stort (>10 skjemaer og/eller >400 variabler mye komplisert konvertering, flere integrasjoner, mye spesialimplementert logikk og spesielle rapporter/arbeidslister) | 200-600 | Kr 200.000 - 600.000 |
Estimatet inkluderer veiledning til kravspesifisering og utvikling av registeret basert på brukerbehov definert i tilbudsdokument. I tillegg til denne prisen kommer kostnader til avansert support og eventuell videreutvikling.
Huskeliste registre
Vi anbefaler å starte med å fylle ut en registerprotokoll, denne tar høyde for momenter man bør planlegge for tidlig i prosessen og er i tråd med håndboken og huskelisten under.
Her finner du protokollen: Forskerstøtte (forskerstotte.no)
Målsetting og design
(Håndbok for medisinske kvalitetsregistre, SKDE 2008).
- Hva er hensikten med registeret? Definere og beskrive målsetting!
- Finnes det tilsvarende eller lignende registre i Norge, Skandinavia eller andre land?
- Hvis det finnes registre med lignende eller overlappende målsetting – vurdere samarbeid.
- Undersøke om det finnes etablerte, validerte kvalitetsindikatorer innen feltet.
- Klargjøre hvilke analyser man ser for seg ut fra målsettingen, hvilke rapporter som skal utformes og hvem som skal ha dem (hvilket nivå i helsetjenesten).
- Velge variabler i forhold til målsetting
- struktur (ressurser og organisering)
- prosess (for eksempel gitt behandling, hvorvidt retningslinjer for god behandling følges), eller
resultat (endepunktsvariabler som for eksempel smerte- eller funksjonsnivå etter behandling, 30-dagers letalitet)? - Definere få, avgrensede og validerte variabler.
- Definere bakgrunnsvariabler (for eksempel risikofaktorer – viktig for justering og analyser).
- Definere behandlingsgrupper, diagnosegrupper eller prognosegrupper som har betydning for hvordan data og analyser kan splittes.
- Definere hvilke rapporter som skal utformes, hvordan det skal rapporteres og hvem som skal ha dem.
- Informere spesifikt i samtykkeerklæringen om hva som planlegges av forskning, koblinger med andre registre/journal og planer om å kontakte pasienten senere.
- Søke konsesjon fra Datatilsynet dersom dette er nødvendig (bruk personvernombudet som rådgivende instans).
- Ha med IT-faglig kompetanse fra starten
- Helt fra starten ta høyde for langsiktig drift av registeret på alle de ovenstående punktene (økonomi, personalressurser, faglig forankring, opplæring, sikring av nødvendig kompetanse).
Faglig forankring
- Sørge for god faglig forankring helt fra første ledd i planleggingsfasen.
- Sørge for bredt sammensatt styringsgruppe fra fagmiljøet.
- Arbeide langsiktig for at fagmiljøet får et eierforhold til data og registerets drift, både lokalt og eventuelt nasjonalt. Her er god og relevant rapportering ekstremt viktig.
- Lage en detaljert oversikt over den konkrete behandlingsprosessen i den avdeling/ virksomhet der man ønsker å registrere.
- Legge til rette for at registrering ivaretas i tråd med virksomhetens aktiviteter.
- Utvikle en strategi for hvordan man kan få de kliniske miljøene interesserte og aktivt deltakende, slik at registerets dekningsgrad kan bli så fullstendig som mulig innenfor målsettingen.
- Sørge for ansvarlige nøkkelpersoner der registrering foretas.
- Sikre opplæring av medarbeidere og brukere av registeret.
- Ta stilling til publiseringspolicy på nett. Åpen sammenligning av resultater? På hvilket nivå?
- Ta stilling til forskningspolicy og eierskap til data, ha retningslinjer for datautlevering.
- Viktig! Nedfelle de ovenstående punktene i en registerbeskrivelse/protokoll!
Skjema returneres til:
Medinsight, Forskningsstøtte i OUS Sykehusservice.
Sogn Arena, Klaus Torgårdsvei 3, 0372 Oslo.
Kontakt:
medinsight@ous-hf.no
NB! Dersom det foreligger en kravspesifikasjon bør denne vedlegges søknaden.
* Forventet svartid med estimert tilbud og forslag til kontrakt: Innen 14 dager